Narrow your search
Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001815448 Year: 2013 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren in de les geeft zowel beginnende als ervaren docenten ideeën voor de onderwijspraktijk en om het leren van leerlingen te stimuleren. De publicatie biedt een groot aantal adviezen voor effectieve instructie. Dit zorgt voor een duidelijke structuur in de les, directe feedback aan leerlingen en een ontspannen sfeer. Het boek besteedt veel aandacht aan samenwerkingsvormen gericht op leren met de bijbehorende werkvormen, het werken met meervoudige intelligenties en het ontwikkelen van een leerklimaat in de klas. Het bevat praktijkvoorbeelden, tips en adviezen. Veel van die voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een overzicht van onderwijsliteratuur over dat thema.


Book
Actief leren : bevorderen van verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces
Authors: ---
ISBN: 900127773X Year: 2000 Publisher: Groningen : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces is een lastig onderwerp. Te snel te veel verantwoordelijkheid overdragen, betekent dat leerlingen verloren kunnen raken; wanneer docenten te weinig verantwoordelijkheid afstaan, blijven leerlingen afhankelijk. In beide gevallen leren zij minder actief en effectief als mogelijk zou zijn. Dit boek geeft zowel een praktijktheoretisch kader als vele voorbeelden van hoe docenten met dit spanningsveld om kunnen gaan. Naast voorbeelden uit de praktijk worden ook de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogie en de didactiek bij elkaar gebracht. Daardoor wordt ook vanuit een theoreitsch kader duidelijk wat nodig is om leerlingen actiever en met meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces te laten functioneren.


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307523 9789001307523 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.


Book
Samenwerkend leren : praktijkboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001307493 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit praktijkboek komt de onderwijspraktijk van samenwerked leren aan bod door de verscheidenheid aan samenwerkingsstructuren toe te lichten en van vele voorbeelden te voorzien. Ook worden de succesfacturen besproken, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Dezelfde geldt voor de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlinge, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als zij zich als groep ervaren dan wanneer zij zich als een verzameling individueen zien. (Bron: covertekst)


Book
Actief leren : bronnenboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001815455 Year: 2013 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actief leren maakt duidelijk wat het betekent voor docenten en leerlingen als de verantwoordelijkheid anders komt te liggen. Het is gebaseerd op de constructivistische leerprincipes, waarbij het leren van de leerling centraal staat. Het boek geeft aan onder welke condities dat goed en minder goed gaat. Daarmee brengt deze publicatie een aantal principes uit de leertheorie, de pedagogiek en de didactiek bij elkaar.


Book
Samenwerkend leren : praktijkboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307493 Year: 2005 Publisher: Groningen : Wolters-Noordhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.


Book
Actief leren : bronnenboek
Authors: ---
ISBN: 9789001877712 9001877710 Year: 2017 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij actief leren staat de betekenisvolle leertaak centraal. Dit boek besteedt veel aandacht aan uiteenlopende betekenisvolle leertaken, met veel concrete voorbeelden. daarnaast legt het boek uit wat (toekomstige) docenten kunnen doen om leerlingen op het leren aan de betekenisvolle leertaak voor te bereiden, tijdens het leren te begeleiden en achteraf betekenisvol te beoordelen


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9789001873127 Year: 2015 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren, basisboek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ’directe instructie’ en ’samenwerkend leren’ en geeft talloze tips en werkvormen om hier in de klas vorm aan te geven. Deze twee strategieën zijn niet zomaar gekozen. Het veelomvattende onderzoek van de onderwijskundige John Hattie laat zien dat dit nog altijd de meest effectieve onderwijsstrategieën zijn. Daarnaast besteedt het boek veel aandacht aan goed vragen stellen, meervoudige intelligentie, en, niet in de laatste plaats, de ontwikkeling van een goed leerklimaat. Veel van de voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk, uit de vele honderden lessen die de auteurs jaarlijks in scholen zien. Elk hoofdstuk sluit af met een uitgebreide rondgang door wat de literatuur over het betreffende onderwerp te zeggen heeft. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk. Deze vierde editie van Effectief leren, basisboek is ingrijpend herzien. In deze editie is er nadrukkelijk aandacht voor het werk van John Hattie. Het gebruik van nieuwe media is geïntegreerd in de voorbeelden en onderbouwingen, maar alleen daar waar het leren bevordert. Er is extra aandacht besteed aan hoe om te gaan met huiswerk in de klas en in relatie daarmee aan het relatief nieuwe begrip flipping the classroom. In het hoofdstuk Klimaat is de paragraaf met het begrip ’basisbehoeften’ naar voren gehaald en daarmee tot een sleutelbegrip geworden voor het leerklimaat in de klas. Bij de bespreking van het begrip ’leren’ is uitdrukkelijk gebruikgemaakt van de recente studie van Douglas Hofstadter e.a. (2013).


Book
Actief leren : bronnenboek
Authors: ---
ISBN: 9001277748 9789001277741 Year: 2005 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het overdragen aan leerlingen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces is voor docenten vaak lastig. Als zij te snel te veel verantwoordelijkheid afstaan, kunnen leerlingen zich verloren voelen. Ze leren dan minder actief en effectief. Met te weinig verantwoordelijkheid blijven de leerlingen afhankelijk. En dat gaat weer ten koste van de effectiviteit. (wr)Actief leren maakt duidelijk wat het betekent voor docenten en leerlingen als de verantwoordelijkheid anders komt te liggen. Het is gebaseerd op de constructivistische leerprincipes, waarbij het leren van de leerling centraal staat. Het boek geeft aan onder welke condities dat goed en minder goed gaat. Daarmee brengt dit boek de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogiek en de didactiek bij elkaar. Net als de vorige editie bevat dit boek veel praktische adviezen voor docenten, met nieuwe oefeningen. (wr)Actief leren vormt samen met Samenwerkend leren en Effectief leren in de les een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken. Ze zijn geschreven door Sebo Ebbens en Simon Ettekoven, sinds 1990 actief als nascholers van docenten van primair tot universitair onderwijs. De lespraktijk in de boeken stoelt op hun ervaringen en die van een (zeer) groot aantal docenten


Book
Vijf x Eigen-Wijs : vijf stijlen voor een veelzijdige persoonlijke en professionele ontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9789001875879 9001875874 Year: 2017 Publisher: Groningen Noordhoff uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vijf x EigenWijs begint met een uitleg over de vijf stijlen, in vijf verschillende kleuren. Blauw staat voor de stijl van structuur en helderheid, rood voor de stijl van de mensen-mens, groen hoort bij de stijl van effectief en efficiënt handelen, geel is de stijl van de vrijgevigheid en waardering en wit is de stijl van ruimte en overzicht. Na deze uitleg worden opdrachten aangeboden die leiden tot een beter begrip van elk van de vijf stijlen. De volgende hoofdstukken gaan dieper in op de stijlen door middel van integratieopdrachten en door te kijken naar de verschillende emoties die erbij passen. Verhalen met ervaringen van cursisten illustreren de positieve werking op leven en werk. Vijf x Eigen-Wijs is zowel geschikt voor het Hoger Onderwijs, het MBO en de bovenbouw van het Voortgezet Onderwijs.

Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by